EDcgHsqXkAATlaI.jpg

Hello

Een paarse banaan verkoopt niet

Een verhaal over de kracht van kleur

Ik sta ongeduldig en wat hopeloos voor mijn kast. Waarom lijkt het toch weer alsof ik niks heb om aan te trekken terwijl de kast uitpuilt. Mijn dochter komt binnen en glimlacht. ‘Ben je nerveus mam?’ Vraagt ze. Ja, moet ik toegeven, dat ben ik. Spreken voor zo’n grote groep went nooit. ‘Doe gewoon je rode pak aan mam! Dat zit lekker en altijd als je het aanhebt lijkt het wel of je groter bent.’ Ik pak het uit de kast, trek het aan en voel me gelijk beter. Ik ga dit ‘nailen’, het komt goed.

 

Van roze, geel en oranje worden we misschien altijd gelijk vrolijk. Maar er zijn ook kleuren waar je wat minder graag naar kijkt. Met de kleur opaque couché (Pantone 448 C) wek je vooral afkeer op, zo blijkt uit een recent onderzoek. De kleur is een mix van donkerbruin, olijfgroen en grijs en ziet er volgens deelnemers van het onderzoek ‘vuil’ uit. Google ‘m maar even en kijk wat deze schimmige tint met jou doet.

 

Kleur is trilling, het is energie. Elke kleur draagt haar eigen frequentie. Net als alles om ons heen en net als wij zelf. Van sommige kleuren knappen we op en op sommige knappen we af. Dat kleur directe invloed op ons heeft alles te maken met het feit dat ons aura of energielichaam ook uit kleuren bestaan. Het kijken naar kleuren maakt dat we de trilling van de kleur kunnen opnemen. Ze mengen zich dan als het ware met onze eigen frequentie. En dat heeft effect op ons. Als je kennis maakt met de eigenschappen van kleuren, kan je deze ook bewust inzetten.  Om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in jezelf. Of om bepaalde aspecten van jezelf te boosten. Zelfs om te helen kunnen kleuren je van dienst zijn.

 

We hebben allemaal persoonlijke kleurassociaties. Je kan op verschillende manieren ontdekken wat een bepaalde kleur met je doet. Tijdens je wandeling letten op de verschillende nuances aan groen. Of je kleding per dag kiezen op kleur en bekijken wat het je brengt. Kijk eens rond in je huis en ervaar waar kleur je vrolijk maakt. Of welke meubel je tegenstaat en of dat met de kleur ervan te maken heeft.

 

Maar er zijn ook objectieve kleur-betekenissen. Let bijvoorbeeld eens op reclame en merklogo’s. Die gebruiken kleur heel erg toegepast op de mindset die erbij hoort wat de toeschouwer bijvoorbeeld aanspoort een product sneller te kopen. En dat bananen niet paars zijn maar geel heeft alles te maken met de geruststellende trilling die geel uitzendt.  Het zegt; deze vrucht is eetbaar.

 

Ben jij benieuwd welke boodschap kleuren jou te vertellen hebben? Dan is dit kaartendeck misschien iets voor jou. Deze inspiratiekaarten gaan over de kleuren van de regenboog en de betekenis ervan. Werk je samen met deze kaarten krijgt kleur meer betekenis. De set bestaat uit 35 kleurkaarten met begeleidende teksten die de betekenis ervan verder verdiepen. Dit kan leiden tot prachtige inzichten.

 

Laat je inspireren door kleur en hoe veelzijdig deze zijn. Zo veelzijdig als kleur zijn wij ook!